7. října 2021
Charita Veselí nad Moravou
Činnost Stacionáře Toník může být pro většinu veřejnosti naprosto neznámá a nedokáže si představit, co může očekávat, co je zde čeká. Jak tedy může prožít jednu obyčejnou středu uživatelka denního Stacionáře Toník, který provozuje Charita Veselí nad Moravou?
7.30 hod.
- Ráno vyhlíží Anna s tatínkem u svého domu auto Charity, které ji odveze do Stacionáře Toník. Ten navštěvuje Anna ráda a přijíždí denně. Pracovník přivede Annu až do šatny ve stacionáři.
7.45 hod.
- V šatně má Anna podporu personálu stacionáře při převlékání. Vybalí si svačinu a dá na připravené místo. Pak se Anna účastní programu ve stacionáři.
8.00 hod.
- Anna se zapojuje dle svých možností a schopností do činností ve stacionáři. Vždy má podporu a pomoc personálu stacionáře.
- Každé ráno se účastní péče o zvířata ve stacionáři. S ostatními uživateli čistí klec nebo akvárko a pak krmí zvířata. Pečujeme o želvičku Žofinku, morče Bublu, osmáka Cyrilka, rybičky, ulitníky.
8.30 hod.
- Nyní máme společné zpívání. Sedneme si „s kamarády a tetami“ do kruhu a společně zpíváme. Anna dnes hrála na rumbakouli. Hudbu má ráda. Díky využití Orffových hudebních nástrojů se rozvíjí rytmické dovednosti, také motorika, představivost, fantazie, tvořivost i vnímání, pozornost, paměť a myšlení. Některé písně spojujeme s pohybem. Tím hravou formou docílíme koordinace ruky a oka, motoriky, smyslů a rozumové složky. Při hudbě se jí vždy zlepší nálada.
8.45 hod.
- Dáme si krátkou rozcvičku. Je mobilní. Dokáže jednoduché cviky. Do cvičení se zapojuje aktivně, některé cviky si i sama navrhuje. Jde vidět, že cvičení u ní navozuje dobrou psychickou pohodu, kterou vyjadřuje úsměvem a hlasitými projevy spokojenosti.
9.00 hod.
- Anna se s pracovníkem věnuje cílené činnosti, která je pro ni naplánována v Individuálním plánu. V současné době se Anna zaměřuje na komunikaci pomocí speciálních komunikačních pomůcek (např. Afatický slovník, komunikační knížka, piktogramy, fotografie, Sen Table….). Přes problémy v komunikaci vidíme, že komunikovat chce a má radost ze společného sdílení, trávení času, prožitků s ostatními kamarády ve stacionáři.
9.30 hod.
- Následuje svačina. Svačinu má přinesenou z domu. Přinese si ji z šatny uživatelů. Připraví si tácek a hrnek. Anna si s podporou personálu uvaří kávu v kuchyňce.
10.00 hod.
- Personál má připravený program pro uživatele. Dnes je to povídání na téma roční období, jaro, práce na zahrádce. Anna se zapojuje, s dopomocí personálu vypracuje pracovní list k tématu, účastní se skupinové práce, sdílí blízkost ostatních uživatelů. Ve tváři Anny je vidět, jak je vybarvováním zaujatá, jak tuto činnost má ráda.
11.00 hod.
- Anna se s personálem a s ostatními uživateli vypraví na nákup surovin do Kauflandu, protože zítra budeme „vařit“. Budeme v rámci ergoterapie připravovat pomazánku. To má Anna ráda.
12.00 hod.
- Je čas na oběd. Anna má oběd ze stacionáře, který si vybrala. Jí společně u stolu s ostatními uživateli. Personál stacionáře se vždy snaží o co největší soběstačnost uživatele. Anna jí sama. Po obědě, po vybídnutí personálem, si dokáže odnést talíř do kuchyně a dát do myčky na nádobí. Pro většinu uživatelů ve Stacionáři Toník není tato činnost samozřejmostí. Anna má radost z pochvaly od personálu a ze zvládnuté činnosti.
12.45 hod.
- Po obědě následuje relaxace, volný čas pro Annu, tento čas věnuje hygieně, převlékání. Společně s ostatními uživateli hraje společenské hry, pije kávu, čaj, tráví společný čas. Anna ráda relaxuje na sedačce nebo v relaxačním křesle. Občas využije relaxační místnost s vodním válcem, světelnými hady nebo Space projektorem, poslouchá relaxační hudbu.
13.45 hod.
- Blíží se odjezd domů. Anna odchází do šatny uživatelů, kde se za slovní podpory a fyzické dopomoci personálu převlékne, připraví na odchod domů. Čeká na auto Charity, které ji odveze domů. Rozloučí se s ostatními uživateli a personálem gestem a mávnutím ruky a odjíždí směrem k domovu, kde na ni čeká rodina.
- Už dnes se těší na zítra, bude jí zase nabídnut jiný program. Pochutná si na pomazánce, kterou si s ostatními uživateli sama připraví. Bude pečovat o květiny v rámci zahradní terapie a přijde za námi canisterapeutický pes.
DALŠÍ PŘÍBĚH MŮŽETE NALEZNOUT NA FACEBOOKU NAŠI CHARITY
Marcela Tomečková
Vedoucí Stacionáře Toník
Tel.: 518 322 390 E-mail: %mnmZ~d7~5Gy47a6LTIo93ba9fkmYZhaa8kmb